I den ena ringhörnan står publicisterna tillsammans med annonsörer och annonsutvecklare. I den andra finner vi adblockers och dess användare. Matchen har pågått ett tag, men nu väljer publicisterna att flytta fram positionerna i ett försök till att gå vinnande ur striden. Samtidigt skickar de en tydlig passning – Lås upp eller betala, annars får det vara.

De senaste veckorna har nyheterna duggat tätt om adblockers. Idag presenterar Dagens Media siffror från en ny studie som visar på en markant ökning av adblockers bland unga användare. Debatten tog ordentlig fart i förra veckan när IAB Sveriges VD Charlotte Thür berättade om hur majoriteten av Sveriges publicister nu går samman i kampen mot adblockers. Omkring 20 aktörer som utgör närmare 90 procent av Sveriges publicister planerar att kollektivt blockera adblockers-användare från och med augusti i år.

IAB, Interactive Advertising Bureau, Sverigefilial har cirka 150 medlemsföreningar och är verksamma i drygt 40 länder världen över. Organisationen arbetar efter att vara en oberoende och transparant medlemsorganisation som samlar intressenter inom digital marknadskommunikation. Sverige VD:n Charlotte Thür pratar i sitt uttalande om hur ökningen av adblockers-användare snabbt ökat från 20 till 30 procent i Sverige de senaste åren. Problemet behöver lösas och det här får ses som ett första försök.

Blockeringen kommer ge adblockers-användare två olika alternativ när de besöker sidor som ställer sig bakom initiativet. Antingen stänger de av tjänsten för att komma åt innehållet eller så väljer de att betala en mindre avgift för att komma åt innehållet. Alternativt att du enbart kommer kunna ta del av en mindre del av innehållet eller se det med sämre kvalité, som exempelvis nyhetsinslag.

Paketering och presentation allt viktigare

Flera internationella aktörer, som New York Times, har redan påbörjat bekämpningen av ad blockers. Frågan är om det här är rätt väg att gå?

New York Times meddelande till adblocker-användare.

Med papperstidningen har vi vant oss vid annonserna och ser det som del av det vi köper. Men med tjänster som Netflix och Spotify har vi också vant oss vid att om vi betalar för oss så slipper vi reklamen helt och hållet. Jag tror därför att människor är mindre kapabla till att betala för nyheter på samma sätt samtidigt som merparten av annonserna fortfarande finns kvar.

Andra skäl som tas upp av användarna är spridningsmöjligheter av virus, slöare hemsidor, störande reklamer (ljud, ljus, blinkande etc.), att du inte spåras i samma utsträckning och att få behålla sin integritet.

Självklart blir det här en problematik för publicisterna som idag inte kan få betalt i samma utsträckning som tidigare för annonsytorna. Men vad hade annonsörerna tjänat på att nå fram till adblockers-användarna? Om en person installerat en adblocker, så är väl signalen ganska tydlig att de inte vill påverkas av annonsen och köpa något? Så annonsören förlorar inte i försäljning, utan det är en känsla av det försvinner en möjlighet till försäljning. Här finns en stor utmaning för den första ringhörnan.

Jag tror att det finns vägar för att komma runt den här problematiken. Paketeringen och presentationen ser jag som två av de viktigaste områdena att tänka till kring. Content marketing och native advertising blir allt vanligare inom de redaktionella nyheterna samtidigt som vi blir mer och mer vana av att ta till oss av dem. Att kunna leverera relevanta annonser till relevanta artiklar är ett annat dilemma, där utvecklingen visserligen går framåt, men där det fortfarande finns mycket att jobba på.
Jag tror att den svåraste delen att komma runt är integritets- och säkerhetsfrågan. Något som är alldeles för komplext för att börja diskutera om här och nu. Så det får sparas till en annan gång.

Som ni ser är det ingen enkel problematik, men det är en verklighet som fler publicister och annonsörer behöver anpassa sig till. Lägg därtill ämnen som automatiserade annonsköp, robotjournalismens expandering och hur framtidens nyhetsjournalistik ska se ut och vi kan se hur sambanden hänger ihop. Sista ordet är ännu inte sagt och det ska bli spännande att se hur blockeringen kommer att påverka debatten.

Så vad tycker du? Hur skulle du hantera adblockers-problematiken?

// Wiliam

Share →

Grev Turegatan 7, SE-114 46 STOCKHOLM | +46 8 400 255 30 | info@friendsagenda.se