Tre veckor har gått sedan jag klev in på kontoret för första gången. Även om dagarna blir långa (speciellt med strulande pendeltåg) så går tiden snabbt. Det sägs att tiden svischar förbi när du har roligt, något som stämmer. Den egna känslan är att jag fortfarande befinner mig i nybörjarfasen, vilket kanske är naturligt efter bara tre veckor. Vilket leder till en fråga som jag och många andra praktikanter med mig ställer sig: Kan jag fylla ut den förväntade kostymen?

Tanken med mitt skrivande här på bloggen är att dels berätta lite om hur vardagen på Friends Agenda är utifrån mitt perspektiv. Men även komma med synvinklar på olika branscher och ämnen i relation till kommunikation. Därför hamnar denna veckas förstoringsglas på idrottsindustrin, svenska idrottsföreningar och den sport som marknadsfört sig själva som Sveriges nationalsport, fotbollen.

Svensk fotboll har ett starkt år bakom sig, med EM-guld för både U21-herrarna och U19-damerna. Ett stort intresse märktes även på hemmaplan när herrallsvenskans tidigare publikrekord slogs under hösten och aldrig tidigare har så många sett allsvensk fotboll som under 2015.

Trots det stora intresset kämpar föreningar idag med samma ekonomiska dilemma, hur kan vi tjäna pengar på intresset?

Problemet är inte på något vis ett nytt fenomen. Under 2007 jobbade jag tillsammans med Hammarby Fotboll för att komma fram till hur de kunde bearbeta den stora supporterskaran ute i landet som supportar Hammarby, men inte genererade några intäkter. Det här under en tid när Facebook fortfarande var nytt, när Twitter knappt existerade och sociala medier låg i sin vagga.

Frågan ställs ytterligare på sin spets i dagens medielandskap där digitala kanaler får en allt större betydande roll. Klubbarna är självklart med i matchen och följs av tusentals på sociala mediekonton i alla dess former. Men problemet med att låna en plattform för att lyckas nå ut är att du inte i samma utsträckning får ta del av den stora kakan. Detta i en tid när fotbollsspelare i allt större grad bygger och marknadsför sina egna personliga varumärken via olika kanaler och emblemet på bröstet faller i skymundan.

Därför såg jag spänt fram emot förra helgens lansering av Football Addicts nya applösning i samarbete med IFK Göteborg. Appen bygger på att supportrarna skapar konton och får tillgång till unikt material från klubben och spelarnas vardag. Innehållet bestämmer du själv tillsammans med spelarna, där du som supporter kan spela in och skicka dina egna frågor eller önskemål om vad nästa klipp ska innehålla. Av de totala intäkterna från appen, tillfaller 70% klubben. Intäkterna bygger på annonser innan klippen och medlemsavgifter från användarna för att kunna använda tjänsterna i appen.

Så här kan en sändning från appen se ut. Foto: Football Addicts

Att jobba utifrån sin egen plattform ger klubbarna möjligheten att skaffa sig en ny digital inkomstkälla och nå fler betalande medlemmar. Det ger även dig som supporter utanför stadsgränserna ett värde där du kan känna dig delaktig som medlem och följa ditt lag på nära håll. Tankarna med appen är att du på sikt ska kunna medverka på årsmöten osv. med hjälp av telefonen oavsett var du befinner dig. Vilket skapar ett bättre erbjudande för klubbarna när de rekryterar nya medlemmar.

Det här är på sikt en möjlighet för klubbarna att ta tillvara på en växande supporterskara med ett starkt intresse, även om de inte kan besöka varje hemmamatch. Vilket kan ses som ett steg i rätt riktning för svenska klubbar som vill ta sig uppåt i fotbollens näringskedja.

I artikeln kan du läsa mer om appen och lanseringen.

Hur tar du bäst tillvara på 30 sekunder?

Sist men inte minst kommer ett helgtips. Natten till måndag (svensk tid) spelas årets Super Bowl. En match för vissa, den stora galakvällen för amerikansk TV-reklam för en annan. Det är däremot alltid intressant att studera hur multinationella företag väljer att spendera sina pengar. Speciellt när årets pris för 30 sekunder nationell reklamtid på bästa sändningstid beräknas ligga runt 43 miljoner kronor. Dyrt? Förra årets final sågs av totalt 114,4 miljoner amerikaner, nytt tittarrekord för en sändning i amerikansk TV, vilket kan ge en viss förståelse till att priserna fortsätter att trissas upp år efter år.

Här finner du allt om helgens reklamer.

Åter till frågan som ställdes inledningsvis, kan jag fylla ut den förväntade kostymen?
Min känsla är att för varje dag och uppgift som går, så börjar kostymen åtminstone sitta lite bättre.

Tills vi hörs nästa gång, trevlig helg!
/ Wiliam

Vill du komma i kontakt med mig är du varmt välkommen att höra av dig och skicka ett mejl till wiliam.eklund@friendsagenda.se

Share →

Grev Turegatan 7, SE-114 46 STOCKHOLM | +46 8 400 255 30 | info@friendsagenda.se